عکس های  شخصی غلامرضا نوشادی

عکس های شخصی غلامرضا نوشادی

دوست دارم یه سری از عکسام که به نظر خودم قشنگن رو بزارم اینجا...نظری داشته باشین رو به جون و دل میپزیرم
عکس های  شخصی غلامرضا نوشادی

عکس های شخصی غلامرضا نوشادی

دوست دارم یه سری از عکسام که به نظر خودم قشنگن رو بزارم اینجا...نظری داشته باشین رو به جون و دل میپزیرم

دنیای لنزها

برای گرفتن یک عکس ، در واقع هیچ نیازی به یک لنز نیست . سوراخی کوچک کار یک لنز را نیز میتواند انجام دهد . هزاران سال پیش ، بشر می دانست که با ایجاد سوراخی کوچک در روی دیوار یک اطاق تاریک ، تصویری بیرون از اطاق بر روی دیوار روبرو ولی به صورت برعکس پدید خواهد آمد . حالا همین اطاق تاریک را به مقیاس بسیار کوچکتر و به صورت جعبه ای تاریک در آورید – این  اصول اولیه یک دوربین ابتدائی با سیستم “Pinhole” است . پس با در دست داشتن یک جعبه تاریک و ایجاد سوارخی کوچک در یکی از دیوارهای آن ، و قرار دادن حسگر (فیلم و یا هر وسیله ثبت کننده نور) در دیوار مقابل دیوار دارای سوراخ ، شما میتوانید تصویر بیرون را ثبت کنید . عکاسی “Pinhole”  به معنی واقعی هنوز هم توسط بعضی از عکاسان استفاده میشود .  از آنجائی که سوراخ ایجاد شده در این سیستم بسیار ریز میباشد ، لذا زمان نوردهی بر مبنای ثانیه و یا حتی دقیقه محاسبه میگردد . برای کاهش زمان نور دهی لازم است تا سوراخی بزرگتر ایجاد نماییم .  ولی این امر به سرعت تصویر ما را از حالت وضوح کامل خارج می نماید ، پس با قرار دادن یک عدسی مناسب در جلوی سوراخ بزرگتر می توانیم دوباره به وضوح کامل دست پیدا کنیم ، با این تفاوت که اکنون به علت بزرگتر بودن سوراخ ، زمان نوردهی را کاهش داده ایم .

قدیمی ترین عدسی  شتاخته شده مربوط به 3000 سال پیش می باشد که در کاووشهای باستانشناسی شهر تاریخی "نینوا" کشف گردیده است . عدسی فوق یک قطعه کریستال طبیعی پرداخت شده به قطر 4 سانتی متر میباشد . هنوز هم بعضی از عدسی ها از کریستال طبیعی پرداخت شده  ساخته می شوند ولی بیشتر اوقات از شیشه پرداخت شده استفاده میگردد .

لنزهای اولیه چیزی نبود مگر یک قطعه کریستال و یا شیشه پرداخت شده . اکنون لنزهای جدید کانن برای سری  دوربینهای  EOS  از چندین عدسی که در ساختار لنز از آنها به اسم "المنت" نام برده میشود ،ساخته شده اند . لنز حرفه ای   EF 70-200mm f/2.8 L IS USM به عنوان مثال از 23 "المنت" مختلف بهره برده است، در دیگر لنزها ، به عنوان مثال لنز EF 28mm f/2.8 فقط  5 "المنت" بکار رفته است .

بعضی از "المنت" ها در ساختار بعضی از لنزها به هم چسبیده ، ولی بعضی ها هم از همدیگر جدا میباشند . هنگامیکه در توضیحات لنزی نوشته میشود : دارای 6 "المنت" در 5 گروه ، یعنی مطمئنا" دو تا از "المنت" ها به هم چسبیده و یک گروه جدا را ایجاد کرده اند .

تمام لنزهای دوربینهای سری EOS  کانن قابل تعویض میباشد . یعنی شما می توانید براحتی لنز را از بدنه جدا نموده و با لنزی دیگر از سری لنزهای EF کانن تعویض نمایید . تاکنون کانن 120 لنز از سری EF را به جهان عرضه داشته که از این تعداد بیش از 60 مدل از آنها هنوز تولید و فروخته میشوند .

در سالهای قبل تعداد "المنت" بکار رفته شده در لنزها ، نشانگر کیفیت بالای آن لنز بود ، با اینکه در آن سالها این امر صحیح می نمود ولی اکنون معیار خوبی برای تشخیص کیفیت یک لنز به حساب نمی آید . با بکار گیری کامپیوتر در طراحی تمام اجزای  لنزها ، نتیجه ای بسیار عالی را با بکار بردن کمترین تعداد " المنت" موجب گردیده است .

  لنزها – فاصله کانونی لنز

اصلی ترین مشخصه یک لنز به طور قطع فاصله کانونی آن میباشد. به زبان ساده و از دید فیزیکی لنز ، فاصله بین کانون لنز تا فیلم و یا حسگر دوربین ، زمانی که تنظیم فاصله لنز بر روی بینهایت قرار گرفته باشد را فاصله کانونی گویند . ولی از دید کلی  عکاسی این عدد ، عددی است که بعنوان معیار قدرت بزرگنمائی  لنز و زاویه عکسبرداری بکار برده میشود.

لنرهایی با فاصله کانونی کوتاه تر (عدد کوچکتر) مانند 20 میلیمتر ، دارای بزرگنمائی بسیار کمی هستند (در حقیقت ، این عمل کوچک نمائی می باشد ، چرا که عملا" موضوع عکسبرداری کوچکتر از واقعیت ارائه میگردد ولی در اصطلاح عکاسی به هر دو مورد یعنی هم کوچک نمائی و هم بزرگنمائی ، کلمه بزرگنمائی اطلاق میگردد) . زاویه دید تحت پوشش این نوع لنزها بسیار وسیع و در اصطلاح انگلیسی بسیار “Wide”  میباشد ، از این رو به این نوع لنزها "واید انگل" گفته میشود.


لنرهایی با فاصله کانونی بلندتر (عدد بزرگتر) مانند 400 میلیمتر ، دارای بزرگنمائی بیشتری میباشند و اجسام بیرون با این لنزها بسیار نزدیکتر از واقعیت ظاهر میشوند .به این نوع لنزها "تله فتو " گفته میشود . (تصویر ارائه شده مانند تصویری میباشد که با کمک دوربین چشمی و یا تلسکوپ بدست آمده باشد.

لنزهایی با یک عدد خاص فاصله کانونی  ، لنزهای "فیکس" و یا "پرایم" گفته میشود . امروزه بسیاری از عکاسان ترجیح میدهند تا از لنزهای با فاصله کانونی متغیر استفاده کنند . به این نوع لنزها ، لنزهای "زوم" گفته میشود.


 لنزها – همه چیز راجع به "دیافراگم"

اکثر لنزهای عکاسی دارای دیافراگم میباشند . دیافراگم از یک سری تیغه های فلزی تشکیل شده است که طوری در همدیگر قفل شده اند تا در بسته ترین حالت روزنه ای را به اندازه معین در مرکز خود ایجاد کنند . با حرکت این تیغه ها به صورت منظم و به جهت اطراف اندازه این روزنه بزرگتر و  با حرکت عکس ، کوچکتر میگردد.

این روزنه متغیر به ما این امکان را میدهد تا میزان نوری که به فیلم و یا حسگر دوربین میرسد را کنترل کنیم – روزنه بزرگتر به معنی عبور میزان بیشتر نور از لنز و روزنه کوچکتر ، میزان کمتر نور می باشد.

در عکاسی مقیاسی برای اندازه روزنه هر لنز وجود دارد که الزاما" اندازه قطر روزنه نیست . دقیقتر اینکه ، عددی را که عکاس جهت اندازه دیافراگم بکار میبرد ، عددی نسبی است ، یعنی عددی به نسبت فاصله کانونی هر لنز میباشد. بنابراین اگر اندازه موثر روزنه لنزی 12.5 میلیمتر باشد و فاصله کانونی آن نیز 50 میلیمتر باشد ، پس نتیجاتا" با نسبت 50 تقسیم بر 12.5 عدد 4 بدست می آید که همان عدد دیافراگم مورد نظر است و از آنجایی که این یک عدد نسبی است پس میتوان آن را 1:4 هم نوشت .

 لنزها – دیافراگم بزرگتر :

اعداد دیافراگم به علت رابطه عکسی که با بزرگتر و یا کوچکتر بودن اندازه روزنه دارد ، میتواند گیج کننده باشند ، چون بازترین اندازه دیافراگم با کوچکترین عدد معرفی میگردد . بعنوان مثال اندازه روزنه در دیافراگم f/4 بزرگتر از اندازه روزنه در دیافراگم 8 f/ میباشد و کوچکترین اندازه دیافرگم را با بزرگترین عدد مثل f/16 و یا f/22 معرفی میکنند.

به طور معمول ترتیب کلی اعداد دیافراگم بدین شرح است : 
f/1.2 , f/1.4 , f/1.8 , f/2.8 , f/4 , f/5.6 , f/8 , f/11 , f/16 , f/22 , f/32 هر عدد دیافراگم از مضروب عدد قبل با جزر عدد 2 بدست آمده است و با تغییر هر عدد به عدد بزرگتر (به عنوان مثال : عدد f/2.8 به f/4 ) میزان عبور نور از لنز را به نصف میزان نور قبل تقلیل می دهیم .

 لنزها - سرعت لنز:

در مقالات عکاسی شما بعضا" با اصطلاح  " لنز سریع " و یا "این لنز سریعتر از آن لنز" مواجه میگردید . این اصطلاح مستقیما" مریوط به میزان بازترین حد روزنه دیافراگم میباشد که خود نیز به فاصله کانونی در ارتباط است .

به عنوان مثال ، لنز EF 24mm f/2.8  لنزی با سرعت معمولی است ولی لنزی با همین فاصله کانونی ولی با دیافراگم بازتر مانند EF 24mm f/1.4 لنزی سریع به حساب می آید . لنزهایی با فاصله کانونی بلندتر (300 میلیمتر) با دیافراگم f/2.8 لنزهایی سریع به حساب می آیند.

استفاده از دیافراگم های واقعا" باز در لنزهای زوم  به علت ساختار لنز و استفاده از "المنت" های متعدد در آنها قالبا" بسیار دشوار و به سختی قابل امکان میباشد ، از این رو استفاده از دیافراگم های بازتر از f/3.5 در  لنزهای زوم ، آن لنزها را به لنزی سریع تبدیل میکند . به عنوان مثال لنز زوم EF 16-35mm f/2.8 L  و یا EF 24-70mm f/2.8 L  جزءلنزهای سریع دنیا محسوب میگردند.

اگر شما با لنز های قدیم تر کانن از سری FD آشنایی داشته باشید ، متوجه میگردید که لنز های سری EF  مخصوص دوربینهای EOS کانن فاقد هیچگونه طوقی (رینگی) جهت انتخاب دیافراگم بر روی لنز میباشند . پس عمل انتخاب دیافرگم از روی بدنه دوربین قابل اجرا است . بدنه دوربین پالسهای الکترونیکی  مخصوصی را از طریق مدارهای الکترونیکی و اتصالاتی از جنس طلا به لنز که ارسال میکند . گیرنده های لنز ( electromagnetic diaphragm (EMD این پالسها را به موتور مخصوص تنظیم مرحله ای منتقل و عملا" ما شاهد تغییر اندازه دیافراگم به اندازه معین می باشیم .

موتوری دیگر در ساختار لنز وظیفه تنظیم فاصله اتوماتیک “AF” را به عهده دارد . برای این عمل بسته به نوع لنز از موتورهای متعددی استفاده میگردد . بهترین نوع این موتورها از نوع اولتراسونیک (USM) آن میباشد که در تمامی لنزهای سری “L” کانن و بعضی از لنزهای کانن مورد استفاده قرار گرفته است .

این موتورها ، از انواع غیر معمول موتور در دنیا میباشد که بوسیله کانن برای اولین بار در لنزهای عالی آن بکار گرفته شده است . در این نوع موتور عمل چرخش در اثر ایجاد لرزش انرژی مافوق صوت به جای چرخش توسط موتورهای معمولی انجام میگیرد. این موتورها که به نامهای Micro USM  و Micro USM II  معروفند، در کارخانه کانن در ابتدا در لنزهای بسیار حرفه ای و اخیرا" در لنزهای نیمه حرفه ای به کار گرفته می شوند .

در بسیاری از لنزهای نیمه حرفه ای قدیمی سری EF کانن ، قالبا" موتورهای معمولی قوسی به کار گرفته می شد. قوسی بودن موتور به علت این بود تا در بدنه لنز قابل جایگیری باشد. امروزه میکرو موتورها جایگزین موتورهای قوسی شکل قدیمی گردیده اند.

موتورهای اولتراسونیک بسیار سریعتر و کم صدا تر از  موتورهای قوسی و یا میکرو موتورها میباشند . موتورهای اولتراسونیک از لحاظ قیمتی نیز بسیار گرانتر از سایر موتورها هستند.


 لنزها – وضوح یابی و عمق میدان وضوح

اکثر لنزهای سری EF کانن دارای کلیدی کوچک در بغل لنز میباشد که روی آن عبارت AF/MF  و یا AF/M نوشته شده است . AF علامت اختصاری عبارت        " وضوح یابی خودکار" میباشد حالتی است که احتمالا" بیشترین اگر (نه نگوئیم همیشه) استفاده را دارد . با قرار دادن این دکمه بر روی MF شما جهت انجام وضوح یابی نیاز به حلقه (رینگ) وضوح یابی (فوکوس) دارید.

در اکثر مواقع و حالتها وضوح یابی خودکار سریعتر (به طور قطع سریعتر از بسیاری از عکاسان حرفه ای) و دقیقتر عمل می کند ، پس چه نکته ای در حالت وضوح یابی دستی وجود دارد ؟ در شرایط نوری کم ، AF میتواند کند،گمراه  کننده و یا حتی کار نکند ، در اینجا ممکن است که وضوح یابی دستی تنها راه حل باشد .

ولی وضوح یابی دستی یا غیر اتوماتیک کاربردهای دیگری نیز دارد. قفل کردن وضوح یابی ، یکی از حالتهای عکسبرداری است که در حالت وضوح یابی تک مرحله ای "One Shot AF " امکان پذیر است . با فشار کم (نیمه) بر روی دکمه شاتر ، عملیات وضوح یابی شروع و تا زمانی که انگشتتان را از روی دکمه شاتر بر ندارید ، وضوح یاب به حالت قفل بر روی موضوع اولیه می ماند ، این عمل شما را قادر می سازد تا اول موضوع مورد نظر خود را به حالت وضوح در آورید و سپس کادر مورد نظر را اصلاح نمائید . در این حالت منتها نورسنجی نیز فقل خواهد شد . در صورتیکه نخواهید نورسنجی به حالت قفل بماند ، شما میتوانید دوربین را بر روی پایه گذاشته ، پس از انجام عملیات وضوح یابی ، انگشت خود را از روی دکمه شاتر بردارید و در آن زمان دکمه AF-MF روی لنز را بر روی حالت MF یا همان وضوح یابی دستی قرار دهید ، کادر مورد نظر را انتخاب نمائید و دوباره دکمه شاتر را بزنید . وضوح یاب شما به هیچ عنوان تغییر نمی کند . 


عمق میدان وضوح :

به احتمال خیلی زیاد لنزهایی را با جدول میدان وضوح دیده اید . مثلا" لنز        EF 50mm f/1.8 سری اول ، ولی لنز های سری دوم همین لنز فاقد این جدول میباشد . به علت پیچیده بودن محاسبات عمق میدان وضوح ، بر روی اکثر لنزهای زوم این جدول حذف گردیده است.

اگر خواهان اطلاع دقیق از میزان عمق میدان وضوح برای هر لنزی هستید ، می توانید از فرمولهای متعدد نوشته شده در کتابهای آموزش عکاسی استفاده کنید و یا از طریق اینترنت (http://www.dofmaster.com/dofjs.html) آن را بدست آورید .

وضوح یابی دستی همزمان یا "Full-time manual focusing"

بسیاری از لنزهای EF کانن قادرند تا حتی  زمانی که دکمه AF-MF بر روی  AF یعنی حالت وضوح یابی خودکار هستند ، به صورت دستی نیز وضوح یابی گردنند . این حالت را حالت وضوح یابی همزمان و یا "FTM" می نامند . این بدین معنی است که شما میتوانید دوربین و لنز را بر روی حالت وضوح یابی خودکار بگذاید و دکمه شاتر را بصورت نیمه فشار دهید ، پس از اتمام کار وضوح یابی خودکار ، در صورت نیاز با گرداندن حلقه فوکوس تنظیم دقیقتری را بر روی لنز انجام دهید ،مثلا" تصویری را که نقطه وضوح آن در منظره یاب دوربین  بینی شخص است به چشمان او تغییر دهید . این حالت بخصوص در عکاسی از حیات وحش با لنزهای تله کاربرد فراوان دارد.

در واقع دو دسته لنز با قابلبت بالا وجود دارد . اولی لنزهایی که با گرداندن حلقه فوکوس ، لنز با فرستادن پالس الکترونیکی به موتور فوکوس ، تغییر وضوح یابی به وسیله موتور آن انجام می پذیرد . نام دقیقتر این قابلبت " وضوح یابی دستی الکترونیکی" و یا E-M “" میباشد . این حالت بیشتر بر روی لنزهای گران قیمت تر میباشد و از نیروی باطری برای این عمل استفاده مینماید  و دیگری لنزهایی میباشد که ارتباط بین حلقه فوکوس و ساختمان لنز کاملا" مکانیکی بوده . شما با مطالعه دفترچه راهنمای لنز خود میتوانید از این قابلیت بر روی لنز خود اطمینان حاصل فرمائید.

 لنزها – لنزهای سفید یا مشکی

اکثر لنزهای EF کانن دارای بدنه مشکی میباشند ، فقط بعضی از آنها به رنگ سفید میباشند (در واقع خاکستری کمرنگ و یا حتی به رنگ بژ ) . لنز های سفید بیشتر لنزهای تله فتوی قوی میباشند – کانن دلیلی عالی برای این انتخاب لنز دارد .

لنز ها حاوی "المنت" هایی از جنس شیشه و یا کریستال میباشد . تمام اینها گرما را در بدنه ازدیاد می کنند . این مسئله در لنزهای کوتاه تر و کوچکتر ایجاد مشکل نمی کند ، ولی در لنزهای بلندتر و قوی تر که بخصوص کاربرد آن در زیر آفتاب میباشد ، می تواند ایجاد مشکل نماید و موجب انبساط بدنه و در نتیجه در آمدن لنز از حالت تنظیم شده باشد . بدنه سفید میتواند با انعکاس نور خورشید ، اثر گرمای کمتری را درون بدنه منتقل نماید و این مسئله به خنکتر بودن لنز کمک کند.

 ضمنا" ، شما میتوانید در بعضی از لنزهای مشکی ، شاهد این مسئله باشید که لنز بعد از محل تنظیم بینهایت ، باز هم کمی جای حرکت دارد ، یعنی اگر فرض کنیم که محل تنظیم بینهایت باید آخرین حد چرخیدن حلقه فوکوس باشد ، در بعضی از لنزها بیشتر از این حد حلقه فوکوس قابل چرخیدن میباشد. این عمل نیز بخاطر احتمال گرم شدن لنز و در نتیجه انبساط آن و لزوم حرکت بیشتر برای بدست آوردن تصویری واضح است .  

لنزها – لنزهای EF-S و دامنه تحت پوشش آن

چه می شود اگر لنزی  که برای عکسبرداری با دوربینهای 35 میلیمتری طراحی و ساخته شده را بر روی دوربین دیجیتال EOS نصب کنیم ؟ اساسا" هیچ چیز . معیارهایی مانند فاصله کانونی و بازترین عدد دیافراگم را قاعدتا" دوربین تغییر نمی دهد .

در هر حال در دفترچه های راهنمای دوربین دیجیتال EOS  شما ، حتما" جمله ای مانند " برای بدست آوردن فاصله کانونی معادل عکاسی در دوربینهای 35 میلیمتری ، فاصله کانونی لنز را در ضریب 1.6 ضرب نمائید" این بدین معنی است که اگر شما دو دوربین یکی دوربین 35 میلیمتری و دیگری دیجینال EOS باشد ، برای عکسبرداری هر دو دوربین با  بزرگنمائی یکسان ، دوربین 35 میلیمتری نیاز به لنزی با فاصله کانونی بیشتر و یا قوی تر به میزان 1.6 دارد.

علت این مسئله این است که اکثر دوربینهای EOS کانن دارای حسگری به اندازه یک کادر از فیلم APS-C یعنی به اندازه 15x5/22 میلیمتر است. این سایز حسگر کوچکتر از یک کادر فیلم 35 میلیوتری یعنی 24x36 میلیمتر است . پس اگر با یک لنز مشخص با هر دو دوربین عکسبرداری نمائید ، بعلت کوچکتر بودن حسگر دوریین دیجیتال EOS  ، قسمتی از دامنه تحت پوشش را نمی توانید ثبت نمائید . در نتیجه  تصویر بدست آمده دارای بزرگ نمایی بیشتری میباشد.

پس عملا" این بدین معنی است که شما برای بدست آوردن تصویری با  دوربین دیجیتال EOS  (با اندازه حسگر APS-C  )به اندازه تصویر دوربین 35 میلیمتری ،  بایستی از فاصله کانونی کمتری استفاده نمائید. مثلا" اگر لنز دلخواه شما در عکاسی 35 میلیمتری به عنوان مثال 28 میلیمتری بوده ، اکنون برای عکاسی دیجیتال این عدد را باید تقسیم بر 6/1 نمایید و لنزی با فاصله کانونی حدود 18 میلیمتری را انتخاب نمایید.

 

 لنزها – لنزهای سری “L”

به عنوان یک عکاس حرفه ای ، همه سعی دارند تا کیفیت تصاویر را ارتقاء دهند . این بدان معنی است که نه تنها میبایستی عکس از نظر نوردهی و کادربندی صحیح باشد ، لیکن از لحاظ وضوح (Sharpness) ، شفافیت و بازتولید رنگها نیز در درجه ای بالا باشد . پس شما نیاز به لنزی با کیفیت بسیار بالا دارید . همچنین شما احتیاج به لنزی با دوام زیاد همراه با قابلیت استفاده در تمام شرایط نیز دارید . تمامی لنزهای سری “L” دارای این ویژگی ها میباشند . کارحانجات کانن سه مورد بسیار مهم را در ساخت این لنزها رعایت میکنند . اول – استفاده از عدسی یا "المنت" هایی از جنس فلورایت دوم – استفاده از "المنت" های آسفریکال (Asphrical) سوم- استفاده از "المنت" های UD. برای تشخیص شما تمامی لنز های لوکس سری "L" کانن ، با خط قرمز دور بدنه آن مشخص گردیده اند. اگر لنزی فاقد این خط قرمز باشد ، اطمینان داشته باشید که از سری "L" نیست . اکثر افراد بر این عقیده هستند که حرف "L" از اول کلمه "لوکس" و یا " Luxury" میباشد ولیکن این لنزها از ملزومات یک عکاس حرفه ای است و به هیچ عنوان یک کالای لوکس و تجملاتی به حساب نمی آید!

 

لنزی برای همیشه

کیفیت بالای تصویری فقط پنجاه درصد داستان است . لنزی که برای یک عکاس حرفه ای طراحی و ساخته شده است ، باید همپای یک عکاس حرفه ای نیز عمرکند. یعنی طراحی و تولید لنز به گونه ای با استقامت باشد ، که بتواند بار استفاده همه روزه یک عکاس حرفه ای را نیز تحمل کند و عایق بندی آن نیز به گونه ای باشد که شرایط مختلف آب و هوایی در نقاط مختلف جهان در کارکرد آن کوچکترین اثری نداشته باشد. نتیجاتا" لنزهای سری "L" کانن دارای پوشش ها و عایقهایی است که دور دهانه لنز (به طرف دوربین) و تمام اجزاء قابل حرکت و حتی کلید های AF-MF و غیره میباشد تا از نفوذ رطوبت و گرد و غبار به درون لنز جلوگیری نماید .

 

محدوده عمل در نور کم

اکثر عکاسان حرفه ای مانند عکاسان خبری در شرایط نوری کمتر از حد مطلوب عکسبرداری می کنند. بعضا" در شرایط نوری کم و یا حتی شب . لنزهای “L” با بازترین حد دیافرگم بازتر ، این امکان را بیشتر از دیگر لنزها مقدور می نماید .

 لنزها – عدسی هایی از جنس "فلورایت" ، عدسی های "آسفریکال" و "UD"

بصورت طبیعی " فلورایت" کریستالی است که دارای سه خاصیت ویژه باشد ، که همین امر این ماده را برای کاربرد عکاسی مناسب می سازد – این خواص ویژه عبارت است از 1- دارای توانائی در عبور و انتقال عالی اشعه مادون قرمز و ماورائ بنفش باشد 2 -  دارای ضریب انکساری نور بسیار کم  باشد 3- دارای کمترین پراکندگی تجزیه نور سفید  باشد .

حال سئوال اینجاست که این خواص چه کاربردی در تصویر شما دارد ؟ 
وقتی نور سفیدی از میان عدسی عبور میکند ، آن نور منکسر میشود . شکسته می شود و به رنگهای تشکیل دهنده خود تجزیه میگردد ، درست همانند زمانیکه نوری سفید از میان منشور عبور کند . در اینجا هر چه عدسی دارای ضریب انکساری نور کمتری باشد ، شکستگی نور کمتر است و تصویر واضح تر منعکس میگردد . همینطور هرچه عدسی دارای قابلیت  پراکندگی تجزیه نور کمتری باشد ، نور سفید را کمتر تجزیه و در نتیجه اصلاح مشکل خطا کروماتیک ( رنگی) محوری در این عدسی ها راحتر تر خواهد بود 

 متاسفانه کریستالهای جنس فلورایت در طبیعت بسیار کم و کوچک میباشند و همین امر موجب شده تا کاربرد این کریستالها در صنعت عکاسی به هیچ عنوان مقرون به صرفه نباشد . حتی در قرن 19 هم از این کریستال فقط در ساخت میکرسکوپ استفاده می شد.

برای حل این مشکل ، کارخانجات کانن با تکنولوژی ترکیبی  مواد کریستالی به تولید مقادیر بسیار زیادتری فلورایت برای کاربرد در صنعت عکاسی خود مبادرت ورزید . مرحله بعد از تولید  یعی خرد کردن و ترکیب این ماده بدست آمده در عدسی های مورد استفاده در صنعت عکاسی بود . مهندسین کانن  از شیوه  پیشرفته تری  برای خرد کردن  فلورایت   استفاده نمودند تا فلورایت  به کاررفته در اجزای لنز  کیفیت بهتری داشته باشد . ناگفته نماند  که خرد کردن فلورایت 4 برابر بیشتر از خرد کردن شیشه زمان  بر است و  این یکی از دلایلی است که قیمت لنزهای سری L  گرانتر از  بقیه است .  نتیجاتا" در لنزهای ساخته شده خطا کروماتیک (رنگی) را برطرف نموده و باعث ارائه  تصاویر  واضح تری شدند. 
 

 اولین لنز کانن که در ساختار آن اجزای فلورایت به کار رفته است لنز              FL 300mm f:/5.6  بوده که در سال 1969 تولید گردیده است . 

 لنزهای آسفریکال (Aspherical) 
در گذشته همه عدسی های  ساخته شده از نوع  Spherical (کروی) بودند . نوع ساختار آنها بسیار ساده بود ، اما نمی توانستند  تصاویر واضحی را ثبت  نمایند ، چرا که نمی توانستند نورهای موازی را در یک کانون (نقطه) تشکیل دهند  .  این مساله  خطای کرویت نام داشت .  مهندسین کانن  متوجه شدند که یک لنز آسفریکال ( غیر کروی)    می تواند مانع بروز خطای کرویت شود ، جرا که ساختار منحنی شکل آنها می تواند  پرتوهای نور را بر روی یک نقطه متمرکز نماید . اما کشف این تئوری با عملی کردن آن بسیار متفاوت بود.


درجه انحنا و قوس عدسی های نوع آسفریکال آنقدر حساس و دقیق بود که خط تولید خاص و بسیار دقیقی لازم بود تا بتواند این عدسی ها را با دقت و  خطایی کمتر از  1/0 میکرون که لازمه آن بود تولید نماید . حتی پس از تولید برای  اندازه گیری  این انحنا ها و قوس های عدسی ها  دقت  بیشتری لازم بود.  در سال 1971 اولین لنز با ساختار آسفریکال  برای  دوربین های SLR‌  ساخته شد . اما آن یک لنز ایده آل و کاملی نبود . در حقیقت 2 سال دیگر نیز طول کشید تا  تکنیکهای تولید لنز به مرحله ای رسیدند تا بتوانند  تصویری 100% واضح همراه با دقتی خارق العاده ثبت نمایند .

امروزه دقت در کارخانجات کانن به حدی بالا است که عدسی های آسفریکال تولید شده با دقت  تراش و پولیش داده میشوند که  خطای قوسی آنها کمتر از 02/0 میکرون (50،000/1 میلیمتر ) است . هر کدام از عدسی ها در صورت داشتن خطایی بیشتر از این مقدار مورد استفاده قرار نمی گیرد .

 "المنت های" لنزهای آسفریکال موجب کاهش بسیار زیاد اعوجاج در تصاویر واید انگل می گردد و  همچنین خطای کرویت را نیز حتی در بازترین دیافراگم های لنز به طور محسوسی کاهش می دهد .  استفاده از این "المنت " ها  همچنین کانن را قادر ساخته تا بتواند لنزهای کوچکتری نسبت به  لنزهای قدیمی spherical‌ تولید نماید . 

 

 بعد از آنکه  کانن  توانست  از فلورایت در ساخت  لنزهای خود استفاده کند،  نیاز به تولید عدسی UD(Ultra-low Dispersion) که ترجمه فارسی آن " دارای میزان بسیار کم پراکندگی  تجزیه نور " و یا عدسی Super –UD‌ احساس شد  .  استفاده از عدسی های بلورین  به جای  فلورایت و کریستال مقرون به صرفه تر است  ، بنابراین کانن تصمیم گرفت تا سیر تحقیقاتی  خود را بر روی تولید  عدسی هایی از جنس بلور و شیشه عادی  متمرکز نماید . 

 

 بلور های UD تقریبا" مشابه "فلورایت" عمل می نمایند ، یعنی ضریب انکساری نور پایینی دارند و پراکندگی تجزیه نور در آنها بسیار کم است . با اینکه کیفیت آنها دقیقا" مانند "فلورایت" نیست ولی در مقایسه با بلور های معمولی بکار رفته در عکاسی ، بسیار بهتر  است . در نتیجه با بکار گیری از بلور های UD در ساختار لنزها ، کانن قادر گردید ، لنزهایی با کارائی و کیفیت بسیار بهتر همراه با قیمتهای کمتر از قبل تولید و روانه بازار نماید.  با ترکیب عدسی های "فلورایت" و همچنین UD در بسیاری از لنزهای سری L کانن ، کیفیت تصاویر به نهایت رسیده است .

 

 با بالا رفتن کیفیت دوربینهای SLR دیجیتال در دنیا ، همواره نیاز به لنزهایی با کیفیت بهتر در دنیا به طرزی سعودی رو به فزونی است و به نظر میرسد که از این پس ، کانن تعداد بیشتری لنز با عدسی های "فلورایت" و UD تولید نمای

با نظراتتون ما را راهنمایی و به نوعی تشویق  کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.